Nederland kenniseconomie

Afgelopen zondag in de rode hoed geluisterd naar een debat over de kenniseconomie en de positie van de Nederlandse leraar. Een beetje verwarrend, want de Nederlandse leraar bestaat niet. Ook het Nederlandse onderwijs bestaat niet. Basis onderwijs en Universitair onderwijs liggen mijlen uit elkaar. Het zogenaamde nieuwe leren is geintroduceerd in het Voortgezet onderwijs. Dit heeft weer te maken met het bevorderen van de zelfstandigheid van de leerling en een nieuwe rol van de leraar. In het HBO wordt deze manier van leren op een succesvolle manier neergezet, in ieder geval in het kader van competentiegericht leren, zoals we dat op de Hogeschool van Amsterdam te Almere realiseren. Het niveau van het onderwijs ligt daar naar mijn mening op een hoog peil. Het debat eindigde met een pleidooi voor de manager van de grote scholengemeenschappen zoals die door heel Nederland gevormd zijn. Dat hij/zij in staat zou zijn om in deze enclaves kleinere eenheden te realiseren waarin groepen docenten in staat zijn om met plezier hun leerlingen te bedienen. In Almere staat zo’n enclave. zo’n 700 studenten en 35 personeelsleden. Het is er goed toeven.

http://www.iie.hva.nl/

Dit bericht is geplaatst in onderwijs. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *