Studententevredenheid

Een van de thema's waar we dit jaar binnen het domein economie en management van de HvA aan werken is studententevredenheid. Aanstaande dinsdag is er een studiemiddag aan gewijd op het westergasfabriek.
Het geheim van studententevredenheid? Gemotiveerde docenten, uitdagende leeromgeving, ambitieuze doelen, persoonlijke aandacht, open communicatie en intrinsieke motivatie.
Afgelopen week in de havana mooi artikel van ex-docent met de titel "the failure of resits". De betreffende collega betoogt dat de mogelijkheid tot herkansen het HBO onderwijs frustreert. Hordes studenten bereiden zich niet voor op het eerste tentamen, maar proberen onvoorbereid door de test heen te komen. Lukt dit niet dan bereiden ze zich hopelijk beter voor op de herkansing. Het beperken van herkansingsmogelijkheden zou wel eens tot hogere rendementen kunnen leiden. Of dit ook tot hogere studententevredenheid leidt? Ik weet het niet, wel moet er een hogere motivatie gerealiseerd worden om te komen tot resultaat.
Hierin ligt een belangrijk element voor studententevredenheid: "intrinsieke motivatie" Het gaat immers om "emotioneel willen" i.p.v. "rationeel moeten". Om studenten zover te krijgen dat ze deze stap gemaakt hebben zul je ze als opleiding iets moeten bieden. Een uitdagend lesprogramma kan hierbij helpen. Er is nog veel meer over dit onderwerp te zeggen. Stefan Fellinger is dinsdag uitgenodigd om ons te inspireren. Ik doe mee!

Dit bericht is geplaatst in onderwijs. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *