"In het boek Bijzondere docenten geportretteerd van RenĂ© van Kralingen en Jate Terpstra beschrijft een docent het moment waarop hij zelf besloot leraar te worden: een van zijn leraressen vertelde hem dat hij – wat er ook zou gebeuren – niet voor haar vak zou blijven zitten. Ze gaf hem een 7, terwijl hij eigenlijk een 5 verdiend had. Vervolgens ging hij zo hard werken dat hij bij zijn volgende rapport die 7 ook echt verdiend had. Het is een `truc' die hij nu zelf ook uithaalt bij zijn leerlingen – weten dat iemand vertrouwen in je heeft maakt dat je dat vertrouwen waard wilt zijn!
Bevlogen docenten, wat zijn ze waardevol. Want bevlogenheid bij leraren werkt besmettelijk bij leerlingen.
En dat is wel verklaarbaar. Want het recept om bevlogenheid te bevorderen kent dezelfde elementen als bij andere professionals:
– ruimte voor de eigen professionele ontwikkeling;
– interpersoonlijke uitwisseling op het werk;
– voldoende waardering.
Maar alle drie deze voorwaarden blijken in een traditionele schoolomgeving maar beperkt aanwezig. Tijd om eens na te denken hoe we als samenleving kunnen zorgen dat die voorwaarden wel worden ingevuld?" (coachingskalender 2011 13 augustus)
Een artikel naar mijn hart vanuit de coachingskalender gepikt. Dagelijks wordt ik door de verhalen uit deze kalender geinspireerd, maar dit verhaal is natuurlijk koren op mijn molen.
Over twee weken starten we weer met 160 nieuwe studenten aan de minor ondernemerschap en gaan we er alles aan doen om bovenstaande principes toe te passen.
Op 27 september houden we bovendien een conferentie aan dit thema gewijd: whose crazy idea is it anyway Het belooft weer een mooi onderwijsseizoen te gaan worden!