laf

Vanmiddag een sessie bijgewoond met de directie van de HES en het personeel van de HES. De directie presenteerde haar plannen voor het komende jaar en vroeg de reactie van het personeel. Reacties werden op post its geschreven en opgeplakt. Een van de reacties was: "Wel laf van de directie om de twee stromen in stand te houden"’
In het algemeen gezegd zijn de twee stromingen:
De preciezen en de rekkelijken. Waarbij de preciezen vasthouden aan kennisoverdracht en contact met de student en de rekkelijken het competentiemodel voorstaan, waarbij de zelfverantwoordelijkheid van de student en het werken in projectgroepen bevorderd wordt. De contactmomenten met de student zijn minder.
Deze discussie houdt het onderwijs de laatste tijd in zijn greep. De directie van de HES probeert beide wegen in het onderwijs te integreren. Een bewonderenswaardig streven waarbij de student kan kiezen welk systeem het best bij hem/haar past. Volgens een collega is het laf van de directie niet te kiezen voor een bepaalde weg. Hoewel dit slechts een van de vele reacties was, schoot dit woord toch in het verkeerde keelgat en werd er iets te sterk op gefocused. Een grappig fenomeen toch dat bepaalde woorden sterkere reacties oproepen.
In de loop van de bijeenkomst wist de directie het woord van zich af te schudden en lukte het naar mijn idee goed genoeg om het personeel van haar intentie te overtuigen.
De HES gaat de beste economische hogeschool van Nederland worden, waarbij de focus gericht is op internationalisering, ondernemerschap en community.

Dit bericht is geplaatst in onderwijs. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *