Creativiteit en innovatie

Deze week bezig me voor te bereiden op de HES conferentie van aanstaande maandag en dinsdag in Egmond aan Zee. Ik verheug me er nu al op. Er is gekozen voor de open space aanpak waarbij je zelf een workshop mag inkleden en daar op een zinvolle manier mag bezig zijn binnen de kader van het gekozen thema. Het gaat hierbij om profielkenmerken van de opleiding en hoe krijgen we de HES van beter naar best. Om ons voor te bereiden hebben we een boek mee naar huis gekregen "creativiteit en Innovatie"van Fons Trompenaars. De bedoeling is dat we dit doorgelezen hebben voor 22 oktober. Ik ben nu op 2/3 van het boek en heb me uitstekend vermaakt. Het boek gaat over individuele en groepskrachten die uiteindelijk bepalen in welke mate een bedrijf succesvol is. Daarbij wordt ook gekeken naar de invloed van diverse culturen op de ontwikkeling van een onderneming. Een mooie quote: "Het probleem met betalen voor prestaties is de overdreven specifiteit. Men gaat er van uit dat superieuren van tevoren weten hoe een taak moet worden uitgevoerd en hoe moeilijk die is, en dus welke beloning daar bij hoort"(blz169) In de praktijk blijkt dat ook een hel. In het onderwijs al helemaal, want geen groep scholieren is gelijk en overal worden appels met peren vergeleken. Volgens de CAO moet een docent geloof ik 1659 uur per jaar belast worden, waarvan 20% van de tijd besteed mag worden aan eigen ontwikkeling. Ga maar aanstaan om dit in de praktijk te reguleren. Dat gaat dus niet. Als voorzitter van de MR heb ik daar in het verleden de nodige belachelijke discussies over moeten voeren. In het boek wordt ook de kracht van het logo van Apple uitgelegd: "referentie naar de boom van kennis van goed en kwaad en naar de aantrekkelijkheid van de enorme kennis en mogelijkheden voor de gebruiker.  Tevens was er sprake van een enorme complexiteit. Apple kon beide werelden op een speelse manier met elkaar verzoenen"(blz167) Dit en nog veel meer inspireert me om een mooie case voor te bereiden en straks met mijn collega’s een spetterende ontmoeting te hebben. Wat kan het onderwijs toch mooi zijn.

Dit bericht is geplaatst in onderwijs. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *