Vandaag deel 3 van de onderwijstrilogie van Kim Castenmiller gelezen. Veel verhalen over hoogbegaafden en agora scholen. Zelf zat ik in mijn onderwijs carrière meer te knutselen aan het afvoerputje van het onderwijs, VMBO en MBO nivo 1 en 2, maar goed ik gun iedereen zijn specialisatie. Binnen 1 week heb ik alle drie delen gelezen en ben ik aangezet om versneld te solliciteren naar een deeltijd baan in het basis onderwijs, dus de boeken hebben wel het een en ander aan het rollen gebracht.
Ik was nog niet bekend met de 10 principes van de Agora scholen: 1) Vakken, lessen en curriculum zijn niet leidend; 2) Geen lesrooster; 3) Geen Cito als toelatingscriterium; 4) Geen gelijkheid, wel ongelijkheid; 5) Geen homogene groepen; 6) Geen summatieve toetsen (tenzij PTA); 7) Geen afrekening op leerresultaat; 8) Coaches niet van bovenaf aangestuurd; 9) Begeleiding door coaches (gemiddeld 11 leerlingen per coach); 10) Geen leslokalen, maar een Agora-leeromgeving, maar ik herken me hier helemaal in. Momenteel blijken er 30 van deze scholen in Nederland actief te zijn en ik hoop van harte dat ze het goed doen. Lijkt mij in ieder geval heerlijk om te werken als middelbare school docent.
Ik werd ook getriggerd door het hoofdstuk over Institutionele hygiene. Zelf heb ik in mijn carrière ooit een aantekening in mijn dossier gekregen dat er iets mis was met mijn bestuurlijke hygiene, maar die aantekening heb ik altijd gedragen als een badge of honour. Ik was weer iets te creatief geweest met financiële middelen, geen zelfverrijking hoor. Ik had extra geld verdient door met mijn docenten de staf van Cordaid te begeleiden naar een meer ondernemende cultuur en gedurende 4 jaar trainees van SNS en Olympia uitzendbureau op te leiden tot franchise nemers. Met het geld dat we daarmee verdienden financierde ik buitenschoolse activiteiten van de minor ondernemerschap. Een van de controllers van de HvA vond dit iets te creatief, vandaar de tik op mijn vingers.
Afijn, om mijn deel van de tekorten in het basisonderwijs helpen op te lossen, heb ik (in deeltijd) gesolliciteerd bij diverse scholen. Ben benieuwd naar de reacties. Spreek in ieder geval maandag recruiter Joyce over mijn acties.
Met dank aan de NS fietste ik in de regen naar Breukelen. Aldaar aangekomen kreeg ik van Michael een kopje thee en konden we gaan wandelen in de inmiddels droge omgeving. We wandelden circa 4 uur en aten onderweg een uitsmijter in een uitermate charmante eetgelegenheid in Kockengen. De wandeling was prachtig, dwars door het weiland en langs het water. We zagen diverse malen een visdiefje en werden verrast door een buizerd, die Michael aanzag voor een lekker hapje. Onderweg moesten we een slootje oversteken met behulp van een bootje aan een ketting. Al met al een mooie dag in een prachtige omgeving en met 2 mooie mensen die elkaar alweer 20 jaar een warm hart toedragen.
Kim Castenmiller voltooide deze week haar trilogie over de toekomst van het onderwijs. Aangezien ik geïnterviewd was voor deze trilogie in 2019 (vlak na het verdedigen van mijn proefschrift) kreeg ik de drie exemplaren bezorgd en heb ik de komende weken iets te lezen. Ik was net weer bezig met het herlezen van: Hoe word ik gelukkig van Guus Kuijer (ook een must-read voor elke docent), maar dat rond ik dit weekend weer af. Leve de rugstreeppad!
Hieronder is het interview te lezen dat ik indertijd gaf:
Martin Haring is, zoals hij zelf zegt, een ‘oude rot’ in het vak. Al 37 jaar in het onderwijs waarvan 19 jaar in het hoger beroepsonderwijs. Hij wordt zestig dit jaar [2019] en rondde vorig jaar zijn PhD business studies af, waarin hij focuste op versterken van sociale netwerken van studenten. Voor ons boek Geef je organisatie toekomst spraken we acht jaar geleden met Martin en Pieter Spinder bij de Hogeschool van Amsterdam. Destijds liepen ze voorop door hun minor op een radicaal andere manier vorm te geven. Geen kennis overdragen maar toepassen. “We waren een eilandje binnen de Hogeschool. Honderdvijftig studenten elk jaar. Dat is overzichtelijk. Het punt van grote gemeenschappen is dat de persoonlijke aandacht erbij inschiet. Terwijl dit zo belangrijk is. Studenten moeten zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Dat lukte ons wel. Studenten gaven positieve feedback. Ze maakten een persoonlijke ontwikkeling door. Beroepsonderwijs moet ook bijdragen aan de professionele opvoeding. Hoe gedraag je je in het bedrijfsleven? Hoe ga je om met je eigen verantwoordelijkheden? Na tien jaar vond ik het tijd om het stokje over te dragen. Ik heb het geluk gehad dat ik een goede opvolger heb kunnen vinden die de ingezette lijn heeft doorgezet. Meestal veert het systeem terug als de vernieuwer vertrokken is.”
Consumptief Het Engelse ondernemerschapsonderwijs is voor Martin een inspiratiebron. “Zij zijn veel systematischer bezig met welke skills nodig zijn om ondernemersgedrag te bevorderen. Ze hebben leerpractices opgezet en hebben veel meer doorlopende leerlijnen. De verschillende vormen van onderwijs zijn meer op elkaar afgestemd. Bij ons is het moeilijk om studenten uit de consumptieve houding te krijgen. Op de middelbare school worden ze nog zo opgevoed dat ze stof leren, vervolgens reproduceren en er een proefwerk over maken. Op het hbo willen we ze laten leren vanuit intrinsieke motivatie. Dat botst dan.”
Vijfentwintig jaar geleden lag het kennisniveau van de student hoger. Door de komst van het internet is er heel veel veranderd. Je hoeft minder uit je hoofd te leren.
Voor studenten vanuit het mbo is de aansluiting niet heel veel beter. “De mbo-student moet echt nog wat doen aan leesvaardigheid. Ik waarschuw ze op voorlichtingsdagen. Ze zijn niet meer gewend om grotere teksten te lezen en begrijpen. Vijfentwintig jaar geleden lag het kennisniveau van de student hoger. Door de komst van het internet is er heel veel veranderd. Je hoeft minder uit je hoofd te leren. De parate kennis is verplaatst van het hoofd het internet.”
Verhalenvertellers Niet alleen de vooropleiding vraagt om aanpassing. Ook de hbo-docent zélf. “Ik kom van de generatie verhalenvertellers. We zijn opgevoed met het houden van monologen om zo kennis over te dragen. Maar we moeten het onderwijs omvormen naar workshops en studenten begeleiden. Korte instructies met opdrachten om te gaan uitwerken. Toepassen, daar gaat het om. Dat vraagt coaching en workshop skills. Die moet je wel beheersen. De vertaling naar de praktijk gaat heel traag. Dat komt door de massa. Ieder jaar weer komen er duizend studenten in het eerste leerjaar, waarvan je weet dat vijftig procent weer afvalt. Dan blijven we toch maar op de routine varen.”
Vijftig tot zestig procent valt dus uit het eerste jaar. “Commerciële economie blijkt dan toch niet de goede richting te zijn. We mogen geen voorselectie doen. Dus het eerste jaar ís de selectie. De overgang van middelbaar naar beroepsonderwijs is ook groot. Je moet zelf gaan plannen, krijgt verkering, ruzie met je ouders en op jezelf gaan wonen. Het is dé stap naar volwassenheid. Moeten we daar als school meer in gaan betekenen? Tja, waar houdt de taak van de school op. Docenten ervaren nu al een grote belasting. Er is veel regelgeving ingeslopen om de kwaliteit te borgen door de Inholland-affaire. Er zijn allemaal modelletjes die je moet invullen, rubrics afwerken. De jonge collega’s nemen het systeem nog erg serieus en daar gaat dan veel tijd in zitten.”
Macht teruggeven Hoe zit het met de vernieuwing dan? “De vernieuwingsdrang is er wel degelijk. Maar het zit bij een aantal trekkers. Het risico dat ze overspannen en teleurgesteld het speelveld verlaten is groot. Het is moeilijk om de massa mee te krijgen. De grootschaligheid drukt op de creativiteit en de ontwikkeling. Je zit in een systeem en zodra je ervan gaat afwijken moet je allerlei administratieve handelingen verrichten. De kwaliteitszorg is doorgeslagen. De angst dat je niet goed controleerbare leeropbrengsten krijgt. Ik zie op menig hbo wel leuke goede experimenten. Maar het is allemaal kleinschalig en in de marge. Het lukt ons nog niet om het systeem te kantelen. Den Haag moet meer macht teruggeven aan de docent. Vertrouwen op het oordeel van de professional.”
Huub van der Lubbe woont bij ons in de buurt en hield een thuiswedstrijd voor klein publiek. Het was weer een voorrecht om hem aan het werk te zien! Sinds 1994 (de blauwe schuit) volg ik de Dijk en ging elk jaar een of twee keer naar een optreden van de jongens. Het afscheid in 2024 was een afsluiting van een mooie periode! Hij begeleidde zichzelf op gitaar en speelde op eigen wijze zijn eigen nummers en een paar nummers van anderen. Twee hertalingen van Dylan passeerden zo de revue, forever young en make you feel my love. Ik werd deze avond het meest geraakt door: Stampvol cafe en later is nu. Prachtige melancholische nummers. Het was een bijzondere avond!
Stampvol Cafe
iedereen is er en ik zit erbij vrienden vriendinnen maar niet van mij al ben ik hier wel toch tel ik niet mee niets is zo eenzaam als een stampvol cafe
ze lachen en ze lullen en ik hang erbij ze maken plezier maar niet met mij ik ben hier alleen en niet met zijn twee niets is zo eenzaam als een stampvol cafe
kijk een pretpark in de regen mag er wezen als het gaat om eenzaamheid en wat dacht je van een lekke band wind tegen en geen fietspomp op de afsluitdijk
dat is allemaal eenzaam en heel erg alleen dan wil je weg maar waar kun je heen? dat heet hier gezellig en iedereen doet mee niets is zo eenzaam als een stampvol cafe
met een bos chrysanten bij een oude liefde langs en alleen haar vriend is thuis of het uit het zicht verdwijnen van de achterlichten van de laatste trein naar huis
iedereen is er en ik zit erbij niemand die hoorde wat ik net zei al ben ik hier wel toch tel ik niet mee niets is zo eenzaam als een stampvol cafe
In de Zuiderkerk een mooi concert meegemaakt. Het was muziek uit de Barok periode . De instrumenten die gebruikt werden waren: cello, gitaar en fluit. Het voelde alsof je in een kasteel in de middeleeuwen was en er een minstreel aan het optreden was. Er waren ontroerende momenten. Vooral de fluit klonk bij tijd en wijle verrassend.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.