Afgelopen maandag verscheen onderstaand bericht in het Financieel dagblad:
“Woensdag stap ik binnen bij de Hogeschool van Amsterdam. Op uitnodiging van Martin, de coördinator van het vak ‘minor entrepreneurship’, neem ik deel aan een debat over creatief ondernemen.”
Ik ken Martin al sinds ik mijn bedrijf vijf jaar geleden begon. Elk halfjaar kom ik een keertje langs.
Dat is op zichzelf al hilarisch: iemand die zelf nooit heeft gestudeerd, legt aan beginnende studenten uit hoe het moet. Mijn studie bestond uit de havo. Daarna wist ik niet wat ik wilde gaan doen. Wel wist ik dat websites bouwen leuk was. Ik had het gevoel dat ik mezelf in het medialokaal achter de computer meer leerde dan tijdens lesuren. Ik besloot een baan in die richting te zoeken en vond er eentje bij een webbureautje. Ik leerde programmeren en een aantal jaren later
was ik een zelfstanding ondernemer met een ‘internetstart-up’.
Een studie was misschien een optie, maar die had ik niet nodig. Waarom zou ik in de schoolbanken Java of hogere wiskunde gaan leren als ik vandaag een website kan bouwen die werkt? Daar is vast een goed antwoord op te vinden, maar ik had het niet. Ik had goeie mentoren, het internet als naslagwerk en een
autodidactische tic.
Gevaarlijk advies
Dus daar zit ik dan, een onopgeleide ondernemer in een zaal met jonge mensen die worden opgeleid tot ondernemer. De ironie druipt van de muren af. Gelukkig staat de zaal enigszins aan mijn kant en wordt er gegniffeld als ik mijn totale gebrek aan formele educatie uitleg. Na afloop loop ik van het podium af de zaal in. Een verbaal sterke student in het debat loopt mijn kant op. Hij lijkt gevangen te zitten in zijn opleiding. ‘Ze willen alleen maar dat ik opdrachten afrond. Ze maken creativiteit dood.’
Wat zeg je tegen zo’n student? ‘Als het niet werkt, dan stop je toch? Drop out, nu!’ Dat is een gevaarlijk advies. Als je geen studie doet, mis je veel. En ik kan het weten. Zo had ik nooit een netwerk vanuit school dat ik kon gebruiken om op een hoger niveau te starten. Ik had geen vrienden van vrienden van medestudenten die me konden helpen met het vinden van personeel, partners of klanten. Ik had ook geen verstand van aanverwante technieken. De reden dat Apple-producten altijd zulke mooie lettertypes hebben, is dat Steve Jobs tijdens zijn studie ook lessen typografie volgde. Het heeft me te veel tijd gekost om ook die secundaire, maar eigenlijk broodnodige vaardigheden te leren.
Ik kies mijn woorden dus zorgvuldig, wens hem succes, en loop naar Martin. Hij zit met een aantal gretige studenten in een kringetje. Martin is de vleesgeworden reden waarom een studie helpt. Zijn minor zou een major moeten zijn. Hij brengt studenten in contact met de praktijk in plaats van met de theorie. Er is ruimte voor creativiteit, voor falen en succes, voor leren door doen. Drop out?
Zijn studenten zouden wel gek zijn.
Robert Gaal is mede-eigenaar van internetbedrijf Wakoopa.
robert@wakoopa.com
Drop out | Het Financieele Dagblad http://fd.nl/entrepreneur/columns/robert-gaal/679161-1112/drop-out