Onderwijstrilogie deel 2 en 3

Vandaag deel 3 van de onderwijstrilogie van Kim Castenmiller gelezen. Veel verhalen over hoogbegaafden en agora scholen. Zelf zat ik in mijn onderwijs carrière meer te knutselen aan het afvoerputje van het onderwijs, VMBO en MBO nivo 1 en 2, maar goed ik gun iedereen zijn specialisatie. Binnen 1 week heb ik alle drie delen gelezen en ben ik aangezet om versneld te solliciteren naar een deeltijd baan in het basis onderwijs, dus de boeken hebben wel het een en ander aan het rollen gebracht.

Ik was nog niet bekend met de 10 principes van de Agora scholen: 1) Vakken, lessen en curriculum zijn niet leidend; 2) Geen lesrooster; 3) Geen Cito als toelatingscriterium; 4) Geen gelijkheid, wel ongelijkheid; 5) Geen homogene groepen; 6) Geen summatieve toetsen (tenzij PTA); 7) Geen afrekening op leerresultaat; 8) Coaches niet van bovenaf aangestuurd; 9) Begeleiding door coaches (gemiddeld 11 leerlingen per coach); 10) Geen leslokalen, maar een Agora-leeromgeving, maar ik herken me hier helemaal in. Momenteel blijken er 30 van deze scholen in Nederland actief te zijn en ik hoop van harte dat ze het goed doen. Lijkt mij in ieder geval heerlijk om te werken als middelbare school docent.

Ik werd ook getriggerd door het hoofdstuk over Institutionele hygiene. Zelf heb ik in mijn carrière ooit een aantekening in mijn dossier gekregen dat er iets mis was met mijn bestuurlijke hygiene, maar die aantekening heb ik altijd gedragen als een badge of honour. Ik was weer iets te creatief geweest met financiële middelen, geen zelfverrijking hoor. Ik had extra geld verdient door met mijn docenten de staf van Cordaid te begeleiden naar een meer ondernemende cultuur en gedurende 4 jaar trainees van SNS en Olympia uitzendbureau op te leiden tot franchise nemers. Met het geld dat we daarmee verdienden financierde ik buitenschoolse activiteiten van de minor ondernemerschap. Een van de controllers van de HvA vond dit iets te creatief, vandaar de tik op mijn vingers.

Afijn, om mijn deel van de tekorten in het basisonderwijs helpen op te lossen, heb ik (in deeltijd) gesolliciteerd bij diverse scholen. Ben benieuwd naar de reacties. Spreek in ieder geval maandag recruiter Joyce over mijn acties.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *