HBO in de tang

De regering heeft weer een briljant idee bedacht om de kwaliteit van het hbo op te krikken: landelijke tentamens. Geen winst voor de student, geen winst voor de docent, maar weer extra overhead en winst voor de toetsontwikkelaars van Cito en consorten.
Landelijke examens invoeren is zinloos. Het zegt niets over de diverse competenties die je als jonge
beroepsbeoefenaar dient te combineren om complexe vraagstukken op te lossen. Als gekwalificeerd hbo-docent word ik echt moedeloos van dit soort houtje-touwtje oplossingen.
Wij willen onze studenten namelijk uitrusten met de kennis en competenties die nodig zijn om complexe situaties op een creatieve manier op te lossen. Hiervoor is maatwerk nodig en kun je niet volstaanmet een toets voor alle studenten. Wat je hiermee bereikt is slechts het vaststellen van een ondergrens,terwijl je studenten juist wilt uitdagen om het beste uit zichzelf te halen. Persoonlijke ontwikkelingsplannen en goede coaching passen hier veel beter bij dan centrale toetsing.
Mijn ongevraagd advies? Breng het aantal hbo- instellingen terug tot een aantal specialistische kenniscentra die hun studenten stimuleren het beste uit zichzelf te halen en niet opleiden voor de middelmaat.
Stop met outputfinanciering en stimuleer creativiteit bij de instellingen om studenten te stimuleren tot hogere prestaties te komen. Op de HvA zijn we hard aan het werk met het
opnieuw uitvinden van het onderwijs, docenten en studenten bedenken samen mooie projecten. Initiatieven genoeg die kritisch naar het hbo-onderwijs kijken en duurzamer zijn dan de lapmiddelen van de regering.
(Ingezonden brief havana)

Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *